Bij het bekijken van een twitterprofiel kijken de meeste mensen meestal naar de twitternaam, de foto en de omschrijving. Als dat niet iets is dat aansluit dan wordt er snel weer weg geklikt. Daarnaast zijn de tweets en het aantal volgers een criterium voor interesse. Het artikel What does your Twitter profile say about you (and others…) van Alison Smith-Squire vertelt over wat een twitterprofiel over de gebruiker kan zeggen. Daarin werd uiteengezet welke elementen iets zeggen over je eigen profiel en dat van anderen.

Hieronder bespreken we de hoofdpunten:

De afbeelding

  • Een lachende foto: dit persoon staat open voor nieuwe contacten, is sociaal en wil graag een persoonlijke touch aanbrengen aan het profiel. Als dit een professionele foto is, dan kan het aangeven dat dit een bedrijfsprofiel is. Als dit een vakantiefoto is, dan is dit een informeel contact.
  • Een foto met een partner: De personen die op de foto samen staan zijn dierbaar of belangrijk voor elkaar en dat mag de hele wereld zien. Foto’s met een beroemdheid, baby of partner kunnen ook een prestatie laten zien van het leven. Dat is vergelijkbaar met het vertonen van een prijs, voetbal of ander attribuut.
  • Een spotprent: Dit persoon wil graag anoniem blijven. Het kan zijn dat ze controversiële uitingen hebben en dus een goede reden hebben. Maar als het een karikatuur betreft, dan wil de persoon wellicht niet heel serieus geworden nomen door de lezers.
  • Een bedrijfslogo: Hier wil een bedrijf zichzelf promoten.
  • Een twitter-ei: Hieraan herken je vaak de beginners.
De omschrijving
Volgens Smith-Squire laten de statistieken zien dat een gevulde omschrijving ook wel bio genoemd, acht keer meer lezers aantrekt dan de personen zonder bio. De profielen met omschrijving kun je opdelen in de volgende categorieën:
  • Strikt zakelijk: Deze personen zullen niet vertellen waarvan ze houden of dat ze getrouwd zijn. Alleen zakelijke elementen worden verteld zonder persoonlijke anekdotes. Er zullen ook geen vrienden of collega’s via dit profiel benaderd worden.
  • Zakelijk, met een vleugje huiselijkheid: Dit is de combinatie tussen het werk en het persoonlijke leven van de schrijver. Zowel vrienden als collega’s worden via dit profiel benaderd.
  • Puur persoonlijk: Niets wordt er gezegd over het bedrijf, of het werk waarin de schrijver zich verkeerd. Alleen hobby’s en andere interesses worden via dit kanaal verspreid.
  • Geen bio: Dit persoon wil misschien alleen maar interessante personen volgen of is een vreselijke spammer/robot.
Volgers
Er is een verschil tussen ‘volgend’ en ‘volgers’. De eerste categorie wordt door het profiel gevolgd, en de tweede categorie volgt daadwerkelijk het profiel.
  • Meer profielen ‘volgend’ dan ‘volgers’: Als er een heel groot verschil is tussen deze twee categorieën, dan kan er iets niet kloppen. Zijn de tweets van belabberde kwaliteit? Of volgt deze persoon alles dat los en vast zit? Met het laatste hoeft niets mis te zijn, want het kan ook duiden op een persoon die gewoon geïnteresseerd is in meerdere onderwerpen of personen en graag connecties legt met anderen.
  • Minder profielen ‘volgend’ dan ‘volgers’: Dit is de tegenhanger van de vorige. Ook voor dit punt geldt dat er iets niet kan kloppen. Als dit profiel namelijk heel veel volgers heeft, maar weinig personen volgt dan heb je waarschijnlijk te maken met een beroemdheid. Je kunt je afvragen of hij/zij wel geïnteresseerd is in wat de volgers te melden hebben.
  • Een balans tussen ‘volgend’ en ‘volgers’: Dit profiel zal niet met iedereen contact leggen maar wil een connectie met de lezers. Het feit dat ze ongeveer net zoveel personen volgen als dat ze gevolgd worden laat zien dat er een wederzijdse interesse is in elkaar.

Berichten of tweets

  • Geen tweets: Er zijn drie opties. Dit profiel begint net, de persoon achter dit profiel wil graag observeren, dit persoon is geen persoon maar een robot.
  • Kletspraatjes: Dit persoon gebruikt twitter als medium om zijn vrienden te bereiken. Tenzij je onderdeel bent van deze vriendenkring zal het niet echt interessant zijn.
  • Heel veel linkjes: als dit linkt naar een weblog of website dan wilt dit persoon je informeren over zijn/haar bedrijf. Het kan ook zijn dat degene het gewoon leuk vindt om de lezer te informeren over interessante onderwerpen die te vinden zijn op het web.
  • Wanneer heeft de twitteraar voor het laatst iets getweet?
    • Een paar dagen terug –> de twitteraar had het gewoon iets te druk
    • Tot twee weken geleden –> Op vakantie!
    • Langer dan twee weken geleden –> Het profiel is wel erg verlaten…
    • Nog nooit –> Je hebt te maken met een nieuw account of een spam bot

De twitterachtergrond
Veel mensen op twitter gebruiken de standaard achtergrond en zijn daar heel tevreden mee. Toch kan een gepersonaliseerde achtergrond veel over de twitteraar zeggen. Staat er bijvoorbeeld een logo of een foto? Of matched het profiel met de layout van een website? Dan kan het een hele serieus profiel zijn dat bijvoorbeeld een merk of dienst wil promoten.

Connecties
Tenslotte kan het zijn dat jouw contacten deze persoon ook volgen. Dan is dat natuurlijk een belangrijke factor om dit profiel ook te volgen.

In het kader van dit artikel de volgende infographic.
Twitterusers
Kijk nu nog eens kritisch naar je eigen profiel. Straal je uit, wat je wilt uitstralen? Of wat stralen je volgers uit? Laat het ons weten!

Dit artikel is eerder verschenen op Regio Specials. Als je meer wil weten over Twitter en/of over profiling neem dan vrijblijvend contact op.

The following two tabs change content below.

Indira Reynaert (TheJaneway)

Trainer en Media Professional op Trainingsbureau TheJaneway
observeert en analyseert crossmediale ontwikkelingen sinds 2005. Eigenaar van Trainingsbureau TheJaneway, gespecialiseerd in communicatie- media- en entertainmentconcepten. Kernthema's: crossmedia concepting, transmedia storytelling. Indira is als docent werkzaam aan het departement Media- en Cultuurwetenschappen aan de Universiteit Utrecht; is auteur van Basisboek Crossmedia Concepting. Bij Crossmedialog is zij uitgever en redacteur.

Laat uw reactie achter